duminică, 25 septembrie 2022

Ziua 9 Istoria proiectului Sésame

 

Ruxandra Boroș (membră a consiliului de administrație al STEA) prezintă istoria proiectului Sésame de la începuturile sale în 2018 până la rezultatul prestigios al expoziției de la București. Acesta din urmă explică "roadele" celor trei ediții ale Sesame: 2018-20-22.

Născut în urma întâlnirii Ruxandrei cu Lucie Moraillon, fotograf francez, Sésame este un proiect de ateliere foto cu copii. Scopul proiectului este de a "deschide ca în povestea cu Sezam" mai multe uși. Uși ca de beton, cele ale comunității din Sătmărel, unde STEA lucrează de câțiva ani cu copiii. Ușile abstracte, cele legate de arta fotografică și de deschiderile invizibile pentru ochi, pe care aceasta le trezește în participanții la atelier și în cei care văd fotografiile. În cele din urmă, proiectul își propune să fie un instrument de comunicare pentru STEA. Pentru a-și ilustra activitatea cu copiii într-un mod artistic.

Sesame este un proiect longitudinal, (multianual). Este momentul potrivit: în 2018, STEA începe un parteneriat cu Aide et Action, un ONG francez care se angajează să o sprijine tehnic și financiar timp de nouă ani. Scopul este de a sprijini școlarizarea copiilor romi din comunitatea Satmarel, astfel încât aceștia să termine 8 clase și să meargă mai departe. Proiectul își propune să însoțească STEA pe parcursul acestei perioade atât prin muncă fotografică, cât și pentru a înregistra schimbările observate în comunitate.

Lucie are o abordare participativă și orizontală. Ea oferă sugestii și instrucțiuni tehnice care au ca scop eliberarea energiilor creative ale copiilor. Ea le încurajează libertatea, de exemplu în alegerea subiectelor. Fiecare ucenic fotograf primește o cameră "Holga", pe care își scrie numele. Această cameră îi va însoți pe parcursul atelierului. A doua zi după fiecare atelier, Lucie le prezintă fotografiile developate realizate cu o zi înainte. Ea încurajează comentariile acestora cu privire la modul în care ar putea fi îmbunătățite și le oferă sugestii. La finalul atelierelor, Lucie solicită feedback. 

Daniela, în vârstă de 11 ani, îmi spune la finalul primei zile a atelierului din acest an: "M-am simțit importantă și m-am simțit ca Lucie, un fotograf". Ea adaugă: "Mi-ar plăcea să devin fotograf". Metoda cu aparate cu film, folosită în aceste ateliere, permite realizarea unor fotografii directe, de o frumusețe uimitoare. Se pare că ating esențialul. Ele contribuie implicit la educația estetică a copiilor.

0 Comments