Două dintre colegele noastre, Cristina Bala și Diana Tarța,
au avut oportunitatea de a se număra printre reprezentanții organizațiilor
finanțate în cadrul Fondului ONG în România, care au fost selectați pentru a
participa în perioada 20 – 24 februarie 2017 la două dintre vizitele de studiu
organizate de către Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile la Oslo, în
Norvegia. Aceste schimburi de experienţă au fost finanţate prin EEA
and Norway Grants. Cristina
a făcut parte din grupul celor 15 antreprenori sociali din România care au
descoperit perspectiva norvegiană asupra antreprenoriatului social, în timp ce
Diana a participat la vizita de studiu privind dezvoltarea de servicii sociale
și de bază la nivelul comunității și modalități de lucru cu grupuri
dezavantajate. Colegele noastre mărturisec faptul că experiențele au fost
deosebit de interesante oferind bogate surse de inspirație prin ideile
inovatoare aplicate în Norvegia ca răspuns la provocările din domeniul social:
Investiții
făcute cu mintea dar și cu inima ce aduc soluții reale la problemele din
societate
Vizita de studiu în domeniul antreprenoriatului social a
permis explorarea acestui subiect din mai multe perspective relevante pentru
înțelegerea modului în care acest concept se transpune și funcționează în
realitatea norvegiană.
Prima
perspectivă explorată a fost cea a unui organism de microcreditare, Mikrofinans
Norge, o organizație hibrid – business social și asociație non-profit - ce
deține o experiență de 20 de ani în acordarea de împrumuturi pentru persoanele
care sunt excluse de pe piața convențională a forței de muncă, dar reușesc cu
susținere adecvată să devină antreprenori de succes, care își construiesc și își
dezvoltă propria lor mică afacere. Organizația promovează principiile
antreprenoriatului social după modelul lui Muhammad
Yunus, antreprenor social din Bangladesh, bancher, economist și lider al
societății civile, laureat al Premiului Nobel pentru Pace ca fondator al
Grameen Bank (Banca pentru săraci) și pioner al implementării conceptelor de
microcredit și microfinanțare. Mikrofinans Norge lucrează cu
persoane vulnerabile: refugiați și imigranți; tineri care nu reușesc să intre
pe piața forței de muncă deoarece au abandonat școala timpuriu sau au avut
diferite probleme, de exemplu: consumul de droguri; persoane cu calificări
înalte care au ieșit de pe piața forței de muncă datorită unor probleme de
sănătate ce nu le mai permit să facă față cerințelor de la locurile de muncă
obișnuite. Organizația se concentrează pe creșterea capacității acestor
persoane de a-și depăși problemele și de a crea propriile lor
microîntreprinderi. Totodată organizația activează pentru crearea de legături
puternice în interiorul comunităților, adică dezvoltarea capitalului social al
acestora și educarea opiniei publice despre ceea ce înseamnă antreprenoriatul
social și beneficiile majore pe care acesta le aduce în comunitate.
Activitățile sunt diverse, de la cursuri de antreprenoriat, la acordarea de
împrumuturi mici pentru start-up-ul unor afaceri de către persoane care nu au
acces la sistemul bancar convențional, la activități de consultanță și
susținere pentru dezvoltare, la proiecte comunitare...Astfel, din 1997 și până acum organizația se mândrește cu aproximativ 1300 de antreprenori au
fost susținuți să-și lanseze propria afacere iar poveștile lor de succes sunt
cu adevarat inspiraționale.
Cea
de a doua perspectivă a fost a ceea a sectorului public care în Norvegia a
înțeles că susținerea antreprenoriatul social este un mod eficient și eficace
de a rezolva probleme ale comunității de către cei care le cunosc cel mai bine,
și anume de către cetățeni. Am întâlnit reprezentanți ai municipalității Oslo
din cadrul departamentului ce se ocupă cu probleme sociale și din Departamentul
de Dezvoltare a Afacerilor al Primăriei din Olso care ne-au vorbit despre
viziunea orașului de a deveni „smart city”, adică un oraș inteligent care
acționează pentru a-și implica proprii cetățeni astfel încât schimbarea să vină
de jos în sus, și aceasta să fie durabilă. Am vorbit despre strategia
municipalității Oslo pentru antreprenoriat social; despre proiecte pilot de
cercetare și dezvoltare, despre achiziții publice și folosirea de clauze
sociale și de mediu; despre „grupurile de inovație”- întâlniri de lucru
informale ale specialiștilor din diferite domenii care lucrează în primărie și
caută soluții inovatorare la diferite probleme ce privesc orașul și le
afectează munca (ex : achiziții inovatoare). De altfel, una dintre
constatările pe care le-am putut face de-a lungul acestei vizite de studiu a
fost tocmai aceea că principalul cumpărător al serviciilor / produselor multora
dintre afacerile de economie socială pe care le-am descoperit este sectorul public.
Următoarea perspectivă explorată a fost cea a investitorilor privați, având
privilegiul de a discuta cu reprezentantul FERD, o companie privată de
investiții care pe lângă activitățile pur comerciale și de investiții
imobiliare, are și o implicare importantă în susținerea antreprenoriatului
social. Portofoliul de antreprenori sociali susținuți de FERD (Ferd Social
Entrepreneurs) cuprinde companii care dezvoltă afaceri ce țintesc problemele copiilor
și tinerilor crescându-le capacitatea de a face față provocărilor prin crearea
de noi oportunități. Ferd îi susține pe cei care au o idee de antreprenoriat
social oferindu-le finanțare, consultanță în construirea unui model de business
sustenabil din punct de vedere economic și oportunități de networking. În
Norvegia majoritatea întreprinderilor sociale sunt companii care au acționari
și pot fi vândute, însă legislația impune anumite limite în ceea ce privește
distribuirea profitului și atingerea impactului social. Ni s-a explicat faptul
că pentu a fi sustenabilă o afacere de economie socială trebuie să atingă
echilibrul între câștigul / rentabilitatea din punct de vedere economic și
impactul social pe care îl generează, iar investițiile făcute de FERD sunt
făcute atât cu mintea cât și cu inima. Antreprenorii care solicită sprijinul
FERD trec printr-un proces complex ce cuprinde 3 etape: etapa de „incubator” cu
durată de 1 an, în care beneficiază de sprijin și formare pentru a-și dezvolta
planul de afaceri astfel încât la finalul acestei perioade FERD decide cu
privire la oportunitatea de a investi sau nu în dezvoltare afacerii; etapa de
„portofoliu” cu durată de 3 până la 7 ani în care prin investiția și consultanța
acordată de FERD afacerea crește și ajunge să fie sustenabilă; iar ultima etapă
este cea de „alumni”, în care afacerea iese de sub tutela FERD dar rămâne în
rețeaua alcătuită din celelalte companii care au beneficiat de sprijin. Pe
parcursul acestei întâlniri am avut ocazia de a descoperii detalii despre
câteva din cele 26 de afaceri de economie socială susținute de către FERD:
companie IT care angajează persoane cu sindrom Asperger; afacere care oferă
servicii de dezvoltare a limbajului pentru copii reducând semnificativ
problemele de dislexie cu care se confuntă o mare parte din copiii din Norvegia;
companie care oferă cursuri și tabere tematice pentru copiii în domeniul
științelor și al naturii; afacere ce
angajează adolescenți și tineri pentru a realiza diverse activități de
socializare și timp liber cu bătrâni din centrele rezidențiale; întreprindere
ce angajează foști deținuți pentru servicii de demolare interioară a unor băi
aflate în curs de renovare și multe altele. Totodată am discutat despre
importanța măsurării impactului social pe care aceste afaceri le au în
societate descoperind modele de bună practică în acest sens. Una dintre
companiile susținute de FERD care oferă servicii ce ajută la prevenirea
abandonului școlar pentru copii cu probleme din sistemul de protecție a
copilului a reușit să facă cercetări avansate în acest domeniu descoperind
faptul că în Norvegia costul pe care statul ajunge să-l suporte pe parcursul
vieții pentru un om care abandonează școala timpuriu și care va avea cel mai
probabil probleme de integrare în câmpul muncii ajunge la 1,3 milioane de euro.
Astfel, fiecare investiție care face ca această persoană să nu abandoneze
școala și ulterior să lucreze și să contribuie la bunul mers al societății este
de fapt un mod extrem de important de evitare a unor costuri foarte mari pentru
stat.
O
altă perspectivă abordată a fost cea trans-sectorială având ocazia de a
descoperii un incubator de afaceri: SoCentral, The Nordic Incubator for Social
Innovation și de a discuta cu doi dintre antreprenorii sociali care beneficiază
de serviciile acestuia cât și de suportul FERD. SoCentral este în sine o
afacere care promovează modalități și resurse inovante de cooperare între
diverse persoane și companii. SoCentral oferă antreprenorilor diferite servicii
precum posibililitatea de a utiliza un spațiu comun de lucru în cadrul unei
clădiri foarte interesante ce oferă numeroase facilități de interacțiune cu
persoane foarte diverse și stimulează cooperarea. Totodată, membrii comunității
SoCentral beneficiază contra cost de servicii de consultanță, cursuri și mentoring
pentru dezvoltarea afacerilor lor. SoCentral desfășoară și proiecte de
promovare a antreprenoriatului în rândul unor grupuri vulnerabile precum
regugiații și proiecte pliot de dezvoltare urbană. Foarte interesante detalii
cu privire la modul de construire a afacerilor lor am aflat de la cei doi
antreprenori, Olav Karlsen de la Drive for Life, un
program de integrare socială prin activități sportive de grup pentru tineri la
risc de abandon școlar și Malin Håvarstein Nilsen, fondatorul proiectului Possibilities,
care oferă cursuri de cusut la mașină și angajează femei din grupuri
vulnerabile (refugiați, persoane de etnie romă, ș.a.) pentru confecționarea de
produse textile.
Vizita
realizată la Norges Vel, Royal Norvegian Society for Developement, un ONG care
există din anul 1809 și a cărui viziune este să susțină comunitățile locale
pentru a deveni viguroase și sustenabile, ne-a oferit perspectiva
consultanților în domeniul economiei sociale. Norges Vel are ca membrii 35 de
organizații/întreprinderi și peste 800 de membrii individuali. Organizația are
o foarte bogată experiență fiind inițiatoarea primei universități din Norvegia
și a primelor biblioteci din țară accesibile publicului larg. În momentul de
față, eforturile organizației se concentrează în dezvoltarea regiunilor rurale
și a agriculturii locale, oferind suport financiar, tehnic și strategic fermierilor care își propun să inițieze și să
dezvolte modele de întreprinderi sustenabile. Organizația lucrează cu refugiați
cărora le oferă formare în domeniul antreprenoriatului social și oportunități
de practică în mediu protejat. De asemenea, o altă direcție de acțiune susțintă
de organizație este sprijinirea demarării de afaceri sociale în două închisori
din Norvegia după modelul italian al „Pausa Cafe”. Acesta consta în crearea de
locuri de muncă în interiorul închisorilor unde deținuții să fie implicați
având posibilitatea de a câștiga resurse pentru momentul în care vor ieși din
închisoare. Modelele italiene se referă la crearea unor adevărate cooperative
unde deținuții sunt acționari, fiind astfel motivați să muncească și să-și
schimbe viața în bine. Deținuții devin co-proprietari pentru ei prin muncă
generează venituri. O parte din venituri sunt folosite pentru investițiile
necesare în cooperativă, restul se pune pe cardul fiecărui angajat la care
aceștia vor avea acces numai în momentul în care vor ieși din închisoare
întrucât conform sistemului italian deținuții nu pot genera venituri pe
perioada executării pedepsei. Dintre domeniile de activitate ale acestor
entități, ne-au fost exemplificate: procesarea cafelei, fabricarea berii,
fabricarea de produse de panificație (The Bread of Freedom), producerea de
ciocolată, bistro și catering în afara închisorii. Deținuții care sunt
acceptați la aceste activități sunt selectați printr-un proces foarte laborios
prin care sunt identificați cei care doresc într-adevăr să-și schimbe viața.
Activitățile se desfășoară în închisoare sub măsuri de securitate extrem de
stricte.
Ultima
vizită din programul de schimb de experiență a fost organizată la Tøyen Unlimited, o organizație care
activează pentru dezvoltarea comunitară într-unul dintre cartierele cu cele mai
mari probleme sociale din Oslo. Ca parte a Programului de Regenerare Locală (Area
Regeneration Program) al autorităților locale, ogranizația primește susținere
financiară pe 5 ani pentru dezvoltarea cartierului și încearcă prin
antreprenoriat social să asigure sustenabilitatea schimbărilor generate. Tøyen
Unlimited susține ideile antreprenoriale ale oamenilor din cartier, majoritatea
fiind persoane din grupuri vulnerabile (refugiați, imigranți, etc...) dintre
care unii locuiesc în condiții destul de precare în locuințe sociale.
Organizația a dezvoltat un sistem în 3 pași – Try it + Do it + Build it - prin
care oferă sprijin acestor persoane în a-și construi și a pune în practică
ideile de afaceri. Cei a căror idee de afacere este selectată pentru prima
fază, cea de încercare (Try it) primesc o suma echivalenta a aproximativ 1000
euro pentru a-și construi planul de afaceri și beneficiază de conultanță din
partea echipei organizației. Planurile care se evaluează ca fiind cu potențial
de succes pot intra în etapa a doua, cea de realizare (Do it) în care primesc o
finanțate de aproximativ 6000 euro prin care își înființează o companie de
tipul unui SRL. Și în această etapă organizația oferă cursuri, metorat –
coaching, acces la spațiu de lucru în sediul organizației. Pentru cea de a 3-a
etapă, cea de creștere a afacerii (Build it), Tøyen Unlimited realizează o
mediere a găsirii de investitori din exterior. Exemplele de afaceri susținute
de organizație arată că beneficiind de suport adecvat pentru a-și crește
încrederea de sine și a-și dezvolta competențele, acești oameni reușesc să pună
pe picioare afaceri ce generează plus valoare semnificativă. Exemple: servicii
de catering combinate cu cursuri de gătit și acțiuni de educație pentru
sănătate; festival de fim care angajează imigranți pentru organizare sprijindu-i pe aceștia în integrarea socială; coafor ambulant; servicii de
livrare cumpărături la domiciliu și altele.
„Această vizită de
studiu a reprezentat o excelentă oportunitate de dezvoltare profesională pentru
mine în sectorul antreprenoriatului social, domeniu care reprezintă unul dintre
principalele obiective strategice de dezvoltare ale Asociației Stea. A fost o
experiență extrem de motivantă ce mi-a permis să descopăr soluții inovatoare la
probleme sociale experimentate de către organizațiile și instituțiile vizitate
în Norvegia, dar și de către celelalte organizații din România cu a căror
reprezentanți am avut privilegiul să particip la această vizită de studiu. Am
revenit cu multe informații despre modele de bună practică identificate pe care mă
pregătesc să le transmit colegilor din cadrul organizațiilor și instituțiilor
partenere din Satu Mare.” – Cristina Maria Bala.
În ceea ce privește vizita de studiu privind dezvoltarea de servicii sociale și de bază la nivelul comunității și modalități de lucru cu persoane dezavantajate, asistentul social Diana Tarța a fost impresionată de unitatea mobilă aparținând Primăriei din oslo, profesionalismului și resurselor asistenților sociali care fac munca de teren.
Prima zi a cuprins o vizită la Primăria din Oslo unde delegația română a
întâlnit doi asistenți sociali care lucrează pe partea de “outreach” - unitate
mobile, care are scopul de a stabili contacte și de a lucra cu persoanele
aflate la risc, intervenţie şi prevenţie timpurie. Astfel cei 14 asistenți
sociali din România au aflat modalități de muncă de teren și cum se desfășoară
activitățile în stradă (outreach social work). Următoarea vizită din prima zi a
fost la o asociație (Norwegian Church Aid) care are în derulare proiecte și în
Moldova. Aici s-a pus accent pe teme referitoare la crearea unor locuri de
muncă, drepturile omului, antidiscriminare. În aceeaşi zi, a fost vizitată și asociaţia Caritas înfinţată în anul 2011 în
Oslo care are ca şi beneficiari migranţii (polonezi, români, ruşi, spanioli)
cărora le asigură cursuri de norvegiană, consiliere în ceea ce priveşte
drepturile dar şi obligaţiile acestora pe teritoriul Norvegiei.
Cea de-a doua zi a fost rezervată unei vizite la Universitatea din Oslo,
Faculty of Psychology&Health and Human Rights Institute, unde s-a discutat
despre drepturile femeilor abuzate din Congo, despre barbaţii agresori dar şi
despre ghidarea părinţilor.
Modele de bune practici au fost oferite in partea a doua a zilei de către
angajații instituției Church City Mission, a cărei misiune este găsirea și
descoperirea injustiției și a nevoilor, să ofere ajutor, să contribuie la diminuarea
cauzelor marginalizării sociale. Unul dintre conceptele pentru a ajuta oamenii
străzii a fost acela de a crea o cafenea pentru aceştia, loc unde asistenţii
sociali oferă sprijin în diferite probleme.
Ultima zi a delegației a fost destinată asociaţiei NoRoFrambu - centru
pentru persoane diagnosticate cu boli rare, fraţii acestora şi părinţii. În
cadrul centrului lucrează psihologi, doctori, fizioterapeut, terapist
ocupaţional, educatori speciali, învăţător, lucrători de tineret.Centrul face
cercetare in domeniul bolilor rare, cursuri şi videoconferinţe pentru părinţii
şi familiile persoanelor diagnosticate.
0 Comments