Profitând de cele câteva zile cu vreme bună din această săptămână, copiii
şi tinerii străzii au fost implicaţi în activităţile de curăţenie generală care
au loc periodic în cadrul centrului de zi. De la mic la mare, ei au avut ocazia
să exerseze cele învăţate în domeniul curăţeniei spaţiului de viaţă, de la
igienizarea obiectelor sanitare din băi, până la spălatul geamurilor şi al
perdelelor.

Aceste
activităţi fac parte din programul educaţional al centrului nostru de zi care
urmăreşte să dezvolte deprinderile de viaţă independentă ale copiilor şi
tinerilor străzii. La fel ca şi într-o familie unde de mici, copiii sunt
reponsabilizaţi să îngrijească lucrurile, să facă ordine şi curăţenie în
camerele lor, echipa educativă a centrului de zi are grijă să implice copiii şi
tinerii străzii în tot ceea ce ţine de buna gospodărire a sapaţiului acestuia,
care pentru mulţi dintre ei este printre puţinele locuri în care au acces la
facilităţile unei locuinţe „normale” (toalete şi săli de baie cu apă curentă şi
echipamente sanitare corespunzătoare, dulapuri pentru lucrurile personale).

Scopul nostru
este să reducem decalajele din domeniul educaţiei, al devoltării abilităţilor
de viaţă şi al socializării care există între aceşti copii şi tineri şi cei
care au avut şansa de a se naşte într-o familie care să aibă grijă de ei şi să
le ofere cele necesare pentru o dezvoltare corespunzătoare.
Această misiune nu
este uşoară. Uneori pornim de foarte departe. De exemplu, mulţi dintre copiii
şi tinerii noşti, înainte de a ajunge să frecventeze centrul de zi, nu erau
obişnuiţi să-şi spele hainele şi nici nu prea aveau lucruri în proprietate
personală de care să ştie să aibă grijă. În mediul străzii ei sunt obişnuiţi să
trăiască de pe o zi pe alta, nu strâng lucruri şi nu le îngrijesc pe cele pe
care le au pentru că oricum nu ar avea unde să le păsteze în siguranţă iar
locul în care dorm este adesea instabil şi inslubru.

De aici şi până
la formarea comportamentelor de curăţenie, igienă şi îngrijire atât personală,
cât şi a spaţiului de viaţă, e o cale foarte lungă. E nevoie de multă atenţie
şi răbdare pentru a schimba un mod de viaţă şi obiceiuri necorespunzătoare
formate în decursul multor ani petrecuţi în condiţii de stradă. Una dintre cele mai mari
provocări pentru echipa educativă este de multe ori să ne dăm seama că ceea ce
este „corect” şi „normal” pentru noi, de multe ori nu are aceeaşi semnificaţie
pentru aceşti copii şi tineri pentru care „normalitatea” a reprezentat cu totul
altceva până atunci. De aceea intervenţia noastră se axează în proporţie mare
pe activităţi practice şi punerea copiilor şi tinerilor în situaţia de a exersa
cele învăţate în vedere formării comportamentelor dezirabile pe care le
urmărim.

Activităţile practice de igienă şi curăţenie reprezintă un astfel de
exemplu. În cadrul acestora copiii şi tinerii învaţă să folosescă corect
echipamentele şi produsele de curăţenie : tipuri, dozaje, riscuri şi
atenţionări speciale cu privire la posibile distrugeri ale suprafeţelor
curăţate şi efecte nocive posibile asupra celui care le foloseşte.
Pentru a ajunge să facă curăţenie în mod corespunzător este nevoie de îndrumare din partea echipei educative,
responsabilizare şi mult exerciţiu. În acest sens programul centrului de zi
prevede pe de o parte implicarea zilică a copiilor şi tinerilor, în echipe de
câte 2 până la 4 persoane, în realizarea unor sarcini de curăţenie la finalul
fiecărei zile de activităţi în spaţiile pe care ei le-au folosit, pe de altă
parte, lunar, este realizat un program comun de
curăţenie generală în centrul de zi cu implicarea tuturor beneficiarilor şi a
echipei educative.

Iar rezultatele sunt vizibile. La copiii şi tinerii care
frecventează centrul cu regularitate observăm nu doar o implicare crescută în
realizarea sarcinilor ci şi creşterea gradului de independenţă în desfăşurarea
corectă a activităţilor de curăţenie şi îmbunătăţirea încrederii lor în capacităţile
lor proprii. Acest lucru ne apropie din ce în ce mai mult de ţinta pe care o
avem, şi anume aceea ca aceşti copii şi tineri tineri să să înţelegă importanţa ameliorării nivelului lor de igienă şi curăţenie în
mediul exterior centrului de zi, să identifice modalităţi şi să depună eforturi
pentru a-şi îmbunătăţii condiţiile de viaţă (curăţenie, igienă) şi de a se
apropia din ce în ce mai mult de un stil de viaţă care să le permită o bună
incluziune socială.
0 Comments