Apartamentul social răspunde nevoilor de bază ale tinerilor permiţându-le
acestora să se concentreze pe integrarea socială în urma obţinerii unui loc de
muncă stabil şi dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă. Are o
capacitate de 6 locuri asigurând servicii sociale de tip rezidenţial pe o
durată de până la 2 ani, pentru tineri cu vârste între 18 şi 35 ani cu
experienţă de viaţă în stradă.
Scopurile intervenţiei:
- Implicarea aprofundată a
tinerilor în acţiuni de integrare socială.
- Eliminarea abuzului de
alcool şi droguri, recurgerii la cerşit şi prostituţie
- Dezvoltarea abilităţilor de
viţă ale beneficiarilor şi capacitatea lor de autodeterminare
- Respectarea regulilor de comportament şi
convieţuire
- Creşterea gradului de
autonimie şi independenţă (inclusiv din punct de vedere financiar).
- Gestionarea eficientă a resurselor (din
apartament şi a celor personale)
- Integrarea socială în urma
dobândirii unui grad ridicat de independenţă.
Servicii
sociale furnizate :
·
Servicii sociale primare :
- Identificarea nevoii sociale a copiilor şi tinerilor străzii
- Informare despre drepturi şi obligaţii
- Măsuri şi acţiuni de sprijin în vedere a menţinerii în comunitate a
copiilor şi tinerilor străzii
- Servicii de consiliere
·
Servicii sociale specializate :
-
Suport şi asistenţă
pentru tinerii străzii
-
Educaţie informală extra
curriculară pentru copiii şi tinerii străzii în funcţie de nevoia fiecărei
categorii
-
Asistenţă
şi suport pentru străzii
-
Sprijin
şi orientare pentru integrarea, readaptarea şi reeducarea profesională
-
Îngrijire
social-medicală
-
Mediere
socială
-
Consiliere
socială
Metodologia
de intervenţie :
Intervenţia socială în cadrul apartamentului socialare la
bază modelul rezolvării de probleme. Se urmăreşte îmbunătăţirea capacităţilor
rezolutive ale beneficiarului legate de problemele sale specifice. Prin
consiliere, beneficiarul este învăţat să-şi abordeze problemele din perspectiva
nevoilor şi nu a dorinţelor.
Principala metodă de lucru în cadrul apartamentului
social este metoda managementului de caz. Asistentul social est cel care
administrează relaţia profesională iar în urma procesului de intervenţie
socială, beneficiarul îşi dezvoltă deprinderile de viaţă independentă astfel
încât să îşi administreze singur problemele (timpul, resursele). În parcurgerea
etapelor muncii cu cazul asistentul social foloseşte metoda interviului de
consiliere şi metoda observaţiei. Pentru creşterea
stimei de sine a asistatului, menţinerea şi dezvoltarea motivaţiei sale, se
folosesc tehnici de susţinere. În situaţiile de criză, asistentul social
exercită o influenţă directă asupra persoanei asistate. În munca cu cazul,
asistentul social foloseşte şi metode şi tehnici indirecte precum administrarea
resurselor, ajutorul material şi managementul mediului beneficiarului.
Una dintre tehnicile cele mai importante folosite de asistenţii sociali în
cadrul apartamentului social este tehnica contractului. Prin negociere directă
între beneficiar şi asistentul social se clarifică problemele şi aspiraţiile
beneficiarului, se stabilesc obiectivele comune, se elaborează planul de
acţiune şi se stabilesc sarcinile fiecărei părţi. Contractul semnat poate fi
reajustat în funcţie de evoluţia procesului de asistare. Cu fiecare beneficiar se discută în detaliu regulile de
convieţuire în Apartamentul social, măsurile propuse în planul de servicii, cu
accent pe drepturile şi obligaţiile sale.
Pentru primele două - patru săptămâni de la intrarea în Apartamentul
social, echipa educativă realizează planuri individuale de acomodare. Se pune
accent pe activităţi de învăţare şi aplicare a regulilor unei bune igiene
personale. Beneficiarii la care este cazul sunt consiliaţi şi se urmăreşte
respectarea regulilor care interzic consumul de droguri şi de alcool.
În etapa de după acomodare,
principalele obiective urmărite de asistenţii sociali în munca cu beneficiarii
sunt creşterea stimei de sine, creşterea eficienţei de sine şi conferirea de
putere. Ei folosesc tehnici de tipul sfaturilor care să favorizeze schimbarea şi informaţiilor care
să-i ajute să-şi direcţioneze acţiunile spre schimbare, îndepărtarea
barierelor, punerea la dispoziţia clientului a posibilităţii de a face alegeri,
descreşterea dezirabilităţii comportamentului nedorit, empatia, oferirea de feed–back,
clarificarea obiectivelor şi asigurarea un ajutor activ. Asistenţii sociali
contribuie la lărgirea orizonturilor beneficiarilor ajutându-i să identifice
noi resurse care să-i ajute să devină independenţi.
O caracteristică a muncii cu beneficiarii în cadrul apartamentului social este
folosirea metodei centrării pe sarcină. Cu ajutorul acesteia fiecare efort şi
progres făcut de asistat este pus în valoare, iar el este motivat să continue
implicându-se activ în realizarea paşilor stabiliţi de comun acord.
În special în cadrul consilierii pentru integrare profesională, asistenţii
sociali folosesc metoda discuţiilor cu caracter reflexiv pentru a dezvolta
alternative de cuprindere cognitivă a situaţiei.
Evoluţia beneficiarilor şi planurile de servicii sunt evaluate cel puţin o
dată la trei luni sau ori de câte ori apar schimbări semnificative în situaţia beneficiarilor.
Pentru consolidarea progreselor făcute de tineri, asistenţii sociali
folosesc metoda exersării deprinderilor sociale prin tehnici ca : instruirea,
modelarea, jocul de rol, feed- back-ul, coaching-ul.
O altă metodă folosită de asistentul social în munca cu tinerii din apartamentul
social este tratamentul social. Prin intermediul unor interviuri individuale se
urmăreşte ca beneficiarul să dobândească deprinderi de relaţionare cu sistemele
de resurse. Asistentul social este responsabil de crearea unei atmosfere
terapeutice caracterizată prin acceptanţă ce va avea ca efect detensionarea beneficiarului.
Pe măsura stabilizării poziţiei la locul de muncă şi în Apartamentul social,
accentul consilierii este pus pe pregătirea asistaţilor pentru viaţa
independentă de după ieşirea din Apartamentul social. Prin discuţie, jocuri de
rol şi exerciţii practice, tinerii sunt învăţaţi să-şi împartă veniturile în
funcţie de cheltuielile pe care le vor avea prin susţinerea unei locuinţe prin
forţe proprii.
Asistentul social realizează împreună cu fiecare asistat
un plan de susţinere post-intervenţie care va permite
acestuia să fie autonom, autonomie obţinută prin folosirea deprinderilor de
viaţă independentă pe care şi le-a însuşit de-a lungul procesului de intervenţie
socială. Echipa informează tinerii despre
modalităţile prin care pot continua să beneficieze de servicii de informare şi
consiliere şi după ieşirea din Apartamentul social. Procesul de ajutor se
încheie atunci când în urma analizei progreselor beneficiarul a atins un grad
sporit de autonomie şi poate să se susţină singur în poziţia sa dobândită în
comunitate. Tinerii sunt însoţiţi la închirierea unei locuinţe şi mutare.
Asistenţii sociali realizează planuri de monitorizare
post-intervenţie şi urmăresc timp de cel puţin trei luni situaţia celor care au
ieşit din Apartamentul social.
Activităţi :
·
Consiliere pentru
reducerea comportamentelor cu grad ridicat de risc (consum de alcool şi
droguri, cerşetorie, prostituţie, infracţionalitate).
· Consiliere vocaţională,
dezvoltarea deprinderilor, orientare şi mediere pentru integrarea profesională.
·
Activităţi de
dezvoltare a deprinderilor gospodăreşti.
·
Activităţi de formare a
deprinderilor de viaţă independentă.
·
Activităţi
igienico-sanitare, educaţie sexuală şi mediere pentru acces la servicii
medicale.
·
Activităţi
de sprijin, instruire şi şcolarizare.
·
Activităţi
de socializare.
·
Activităţi de pregătire a tinerilor
pentru ieşirea din Apartamentul social.
·
Monitorizarea
beneficiarilor ieşiţi din locuinţa potejată.
0 Comments