Cu toate că a azi a plouat şi a fost urât, atmosfera de la centrul de zi a fost mai plăcută ca niciodată. Energia şi dinamismul echipei fac minuni, centrul nostru radiază de poftă de viaţă !
De la începutul verii avem voluntari noi şi vechi la centrul de zi ! În primul rând a sosit Andrea, una dintre voluntarele care în ultimii ani ne-a ajutat atât de mult pe perioada vacanţelor ei şcolare din timpul facultăţii. Anul acesta ea a terminat facultatea şi până îşi va găsi un loc de muncă revine cu mare păcere la activităţi la Stea.
Din 25 iulie o avem cu noi pe Avital, o studentă americană din Boston, Massachusetts, Statele Unite, cu un interes deosebit în domeniul dezvoltării comunitare şi care va conduce timp de o lună un proiect de grădinărit în cadrul centrului nostru de zi.
Din 6 august au sosit şi voluntarii italieni, ei rămân două săptămâni, timp în care işi propun atât să dea o mână de ajutor la activităţile din centrul de zi şi locuinţa protejată cât şi să organizeze excursii cu grupul de copiii şi tineri care au oţinut cel mai înalt punctaj de implicare şi responsailitate în timpul activităţilor realizate cu noi.
Pentru Stea, prezenţa voluntarilor este un ajutor imens. Zilele când responsabilul centrului de zi încercă să facă minuni de unul singur cu 25 – 30 de copii şi tineri, par atât de departe! Acum echipa compusă din 6 voluntari (1 român, 1 american şi 4 italieni) reuşeşte nu doar să răspundă mai bine nevoilor copiilor şi tinerilor de atenţie individuală, ci devine o forţă mobilizatoare impresionantă pentru creşterea stimei de sine a acestora şi transmiterea încrederii există pentru ei posibilităţi reale de a-şi constui o viaţă mai bună prin implicarea activă în activităţile educative şi responsabilitate mai mare faţă de propria persoană.
Programul de activităţi în sine, nu s-a modificat semnificativ, însă prezenţa mai multor persoane asigură în primul rând posibilitatea de a lucra cu copiii şi tinerii în grupe mai mici, ţinând cont de diferenţele de nivel în ceea ce priveşte dezvoltarea lor emoţională şi cunoştinţele deja acumulate, iar impactul educativ şi suportul emoţional sunt mai mari.
Ziua de azi a început ca de obicei cu activităţile practice de igienă. Primul lucru pe care copiii şi tinerii l-au făcut la venirea în centru a fost să se spele pe mâini şi pe dinţi, iar pe parcursul întregului program, pe bază de programare, cei care au dorit au făcut duş şi şi-au schimbat hainele lăsându-le pe cele murdare la spălat. Azi, unul dintre tineri şi-a asumat responsabilitatea de a se ocupa de dozarea pastei de dinţi, pentru a evita riscul de risipă, prezent mai ales în cazul copiilor şi tinerilor care frecventează centrul de mai puţin timp şi pentru care spălatul pe dinţi este o activitate nouă pe care nu au obiceiul să o facă în mediul lor de viaţă.
Tot în domeniul igienei, responsabilul centrului de zi a organizat azi o activitate de “inspecţie” neanunţată a dulăpioarelor beneficiarilor, care le sunt puse la dispoziţie pentru a-şi păstra hainele respectiv obiectele şi produsele individuale de igienă. Doar în cazul a două persoane am găsit dezordine, în rest toată lumea avea hainele curate şi împăturite. Acesta este un lucru extraordinar având în vedere cât de multă muncă este în spatele acestui rezultat. Copiii şi tinerii care trăiesc pe stradă nu au dezvoltat simţul de proprietate şi de grijă asupra obiectelor personale deoarece în mediul străzii ei nu au unde să-şi păstreze lucrurile, acestea fiindu-le adesea furate. De exemplu, până să vină la centrul nostru de zi, ei nu erau obişnuiţi să-şi spele hainele, le purtau pe cele pe care le aveau până deveneau extraordinar de murdare după care le aruncau, făcând rost de altele din gunoaie sau din donaţii de la diferite persoane, biserici sau organizaţii. Să-i vezi azi mândrii de dulăpioarele lor, este un lucru mare !
Următoarea activitate a fost cea de alfabetizare. Şi aici am putut profita din plin de echipă, nu numai prin faptul că am putut organiza două activităţi diferite în aceelaşi timp ci mai ales prin atenţia individuală acordată tinerilor. Primul grup s-a concentrat pe activităţi de scriere cu copiii şi tinerii care nu cunosc alfabetul sau au dificultăţi să scrie literele şi cuvintele simple, iar cel de a-l doilea grup, format din copiii şi tinerii care ştiu să citească au făcut exerciţii de citire.
Având în vedere că mulţi dintre copii şi tineri au dificultăţi în recunoaşterea literelor iar cele mai bune rezultate le-am obţinut prin folosirea de materiale cu impact vizual cât mai mare, echipa centrului de zi a decis reluarea zilelor tematice pe alfabet, astfel încât ziua de azi a fost din nou “B – day” (ziua literei “B”), folosind jocuri şi activităţi tematice specifice.
Următoarea activitate a fost cea pe teme educative. Echipa a decis să folosească de această un alt mod de lucru, să nu fim noi care alegem temele de discuţie ci să le dăm posibilitatea tinerilor să se exprime. Acest lucru a fost obţinut folosind tehnica improvizaţiei teatrale. Copiii şi tinerii au fost împărţiţi în 4 grupe de câte 6 persoane fiecare grup. Fiecare grup a primit sarcina să improvizeze o scurtă şcenetă pe o temă la alegere, şcenetă pe care apoi să o prezinte celorlalte grupuri. Alegerea temei şi a şcenariului a fost făcută de către copiii şi tiner fără implicarea echipei educative. Subiectele alese de tineri au fost foarte interesante şi au generat discuţii pe teme ca : grija familiei pentru copii, alcolismul, căutarea unui loc de muncă, comportamentul la locul de muncă şi relaţiile de muncă, viaţa într-o comuitate de ţigani, “bişniţarii”, circul.
Copiilor şi tinerilor le place foarte mult teatrul fiind o metodă foarte bună care le permite să se exprime şi aibă diferite trăiri şi emoţii care îi ajută să se descarce şi să se simtă mai bine.
Şi azi sub conducerea lui Avital, voluntara noastră din America, tinerii au continuat activitatea de grădinărit. Azi au plantat seminţe de flori în ghivecele pe care le-au vopsit zilele trecute după care le-au agăţat de jur împrejurul terasei. Chiar dacă florile nu vor răsării decât anul viitor, numai prin simplul fapt că ghivecele au fost atât de frumos colorate, terasa noastră a căpătat deja un aspect mai plăcut iar copiii şi tinerii au fost satisfăcuţi să-şi poată lăuda munca. Aceasta a fost o activitate calmă, copiii şi tinerii dând dovadă de multă dorinţă de implicare să înveţe cum se plantează florile.
După pauza de masă, copiii şi tinerii au fost implicaţi în divere activităţi de animaţie, jocuri, ping-pong, activităţi sportive, dans şi hula hoop.
Pe tot parcursul zilei, copiii şi tinerii au folosit pauzele pentru a realiza diferite mici obiecte prin tehnicile meşteşugăreşti învăţate în lunile trecute, astfel încât să poată face cadouri voluntarilor, în semn de recunoştinţă şi apreciere a momentelor petrecute împreună. Remarca de azi a unuia dintre voluntari, foarte impresionat de experienţa pe care o trăieşte, era aceea că aceşti copii şi tineri transmit atât de multă căldură sufletească încât rolurile dintre cine “oferă” şi cine “primeşte” în acest context devin total interschimbabile.
0 Comments