duminică, 1 mai 2022

Ghid metodologic de dezvoltare personală a copiilor prin șah

 


După o colaborare de aproape 8 luni între profesioniști din domeniul social și antrenori de șah, Asociația STEA în parteneriat cu Clubul de Șah Gambit Huși lansează ghidul programului de „Empowerment, dezvoltare personală și sprijin pentru incluziune prin șah”. Acesta prezintă metodologia creată și testată prin care cele două organizații au reușit să valorifice puterea sportului de a susține dezvoltarea emoțională a copiilor. Ghidul conține elementele necesare pentru ca acest program să poată fi replicat de alte organizații sau instituții interesate: o culegere de activități practice cu resursele pedagogice aferente, curriculum-ul pentru un program de 20 de săptămâni și instrumente propuse de monitorizare și evaluare.

Acest ghid a luat naștere în urma oportunităților asigurate prin proiectul “EduȘah – empowerment și incluziune prin șah”, implementat în perioada 15 septembrie 2021 – 30 aprilie 2022 de către Asociația STEA în parteneriat cu Asociația Clubul de Șah Gambit Huși. Elementul central al proiectului îl reprezintă colaborarea dintre experții din Satu Mare cu o vastă experiență în domeniul social și specialiștii din Huși din domeniul șahului, într-un proces de construire și testare de metodologii și instrumente inovative de susținere a dezvoltării personale și a abilităților de viață a copiilor preșcolari și școlari, folosind ca element central potențialul enorm al jocului de șah de a stimula creșterea stimei de sine și dezvoltarea abilităților cognitive ale copiilor.

Timp de 7 luni, echipele de specialiști din cadrul celor 2 ONG-uri au lucrat în strânsă colaborare, reușind să creeze un program de empowerment prin șah, de a cărui implementare au beneficiat un număr de 60 de copii de vârstă școlară din județele Satu Mare, Iași și Vaslui, două treimi dintre aceștia fiind copii vulnerabili din comunități defavorizate. Programul constă din îmbinarea armonioasă a antrenamentelor de șah (realizate inclusiv cu copii care nu au mai jucat niciodată șah) cu activități de mindfulness, educație nonformală, consiliere de grup și o serie de activități complementare (competiții regionale de șah, tabere și antrenamente comune) ce au oferit valoroase oportunități de interacțiune pozitivă prin sport pentru copii proveniți din medii sociale diferite.

Rezultatele înregistrate la copiii implicați în acest program sunt cu adevărat remarcabile atât în ceea ce privește dezvoltarea abilităților cognitive (atenție, logică, rezolvarea de probleme), care au dus la obținerea unui număr de 67 de medalii la turneele regionale de șah, cât și în ceea ce privește abilitățile emoționale și interpersonale. Evaluarea scorurilor medii ale frecvenței observate a unor comportamente ce reflectă schimbările în manifestarea acestor abilități arată următoarele:

  • O creștere între 23% și 48% a frecvenței cu care copiii au pus întrebări atunci când nu au înțeles ceva, exprimând curiozitate, interes, capacitate de reflecție și abilități mai bune de comunicare;
  • O creștere între 25% și 36% a frecvenței cu care copiii au fost capabili să-și identifice și să-și verbalizeze emoțiile la un anumit moment;
  • O creștere între 22% și 28% a frecvenței cu care copiii au reușit să-și exprime frustrarea fără manifestări violente;
  • O creștere între 13% și 27% a frecvenței cu care copiii au respectat regulile în timpul petrecut la cele două organizații, demonstrând capacitatea de a-și gestiona mai bine emoțiile;
  • O creștere între 10% și 15% a frecvenței cu care copii au reușit să lucreze bine în echipă;
  • O creștere între 14% și 28% a frecvenței cu care copii au manifestat bunăvoință față de ceilalți și și-au exprimat aprecierea pentru sprijinul primit în diverse situații practice.

Atingerea acestor rezultate a fost posibilă prin crearea unei metodologii care pune în practică următoarele principii de bază în munca cu copiii:

  • În centrul acțiunilor echipei educative stă o strategie bazată pe a motiva copilul;
  • Copiii sunt implicați într-un program regulat de activități care îi stimulează. Învățarea și dezvoltarea personală nu este forțată, se face cu plăcere, copiii fiind motivați să-și dorească să progreseze;
  • Copilul este partenerul echipei educative în procesul propriei sale dezvoltări;
  • Evaluarea nevoilor copilului, a intereselor și așteptărilor sale se realizează pe tot parcursul programului ducând la adaptarea continuă a acestuia;
  • Activitățile pun în practică metode interactive, cu componente experiențiale și strategii de învățare centrate pe copil.

Astfel, programul creat răspunde la 3 dintre nevoile psihologice de bază ale copiilor: conectare și apartenență (a se simți parte dintr-un grup în care sunt valorizați); competență (a simți că pot reuși să facă ceva cu forțe proprii) și autonomie / control (a putea face alegeri, a avea un anumit grad de control asupra a ceea ce face).

Programul de empowerment prin șah propus prin acest ghid asigură conectarea antrenamentelor de șah cu activități de dezvoltare a abilităților emoționale și empowerment prin folosirea de metode de educație nonformală. Acesta este adaptat și testat pentru a fi implementat cu copii de vârstă școlară și adolescenți, cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani. Curriculum-ul de dezvoltare personală este construit pentru 20 de săptămâni de activități directe cu copiii, programul fiind împărțit în 5 teme principale: 1. Autocunoaștere ; 2. Autoreglare și comportamente adaptative ; 3. Relația cu cei din jur și empatie; 4. Recunoștința și 5. „Mindfulness, conștientizarea prezentului și ce poți să schimbi de azi”.

 

„Suntem extrem de recunoscători pentru oportunitatea pe care ne-a oferit-o programul „În stare de bine” ajungând să lucrăm împreună cu partenerii de la Huși. Acest proiect ne-a ajutat să capitalizăm și să ducem mai departe ceea ce am învățat printr-o colaborare transfrontalieră cu antrenori de șah din Ungaria în 2019. De această dată, împreună am reușit să aprofundăm dezvoltarea emoțională a copiilor folosind șahul ca un puternic instrument motivațional, iar rezultatele pe care le vedem la copii sunt remarcabile, de la cele 67 de medalii obținute la turnee de șah, până la dezvoltarea abilităților de viață. Ne propunem să continuăm acest program și lansăm propunerea de a crea o rețea de factori interesați în demultiplicarea unor astfel de parteneriate între profesioniști din domeniul social și cel al sportului. Dorința noastră este ca din ce în ce mai mulți copii să poată avea acces la astfel de oportunități de dezvoltare personală și manifestăm disponibilitatea noastră de a sprijini orice persoană interesată de aplicarea acestei metodologii”, Cristina Bala, director Asociația Stea.

 

Ghidul este disponibil pentru descărcare gratuită de pe site-ul Asociației Stea: https://asociatiasteasm.ro/edusah-empowerment-si-incluziune-prin-sah/

Informații suplimentare: Asociația STEA, persoană de contact Cristina Bala, manager proiect, tel: 0743174169.

 

Proiect derulat de Asociația Stea în parteneriat cu Asociația Clubul de Șah Gambit Huși și finanțat prin programul „În stare de bine”, susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a programului „În stare de bine”.

*****

Despre Asociația Stea

Asociația Stea este un ONG creat în Satu Mare in 2004, având misiunea de a susține oamenii și comunitățile marginalizate prin educație și antreprenoriat pentru a depăși obstacolele ce stau în calea incluziunii lor sociale. Viziunea Stea este o lume în care cei mai vulnerabili au puterea să iasă din sărăcie, să-și construiască o viață demnă pentru familiile lor și să contribuie la dezvoltarea comunităților din care fac parte. Pentru mai multe informații, accesați www.asociatiasteasm.ro.

Despre Programul În stare de bine

Programul În stare de bine este un program de finanțare ce oferă anual granturi nerambursabile în valoare totală de 1 milion de euro organizațiilor neguvernamentale din România. Programul este susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile. Obiectivul programului este creșterea calității vieții locuitorilor din comunitățile rurale și urbane, prin sprijinirea inițiativelor care au un impact pozitiv în domeniile cultură, sport sau viaţă sănătoasă şi care se adresează cu prioritate grupurilor vulnerabile. Pentru mai informații, accesați www.instaredebine.ro.

Despre Kaufland România

Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.270 de magazine în 7 țări și o rețea de 126 de magazine în România. Asumarea responsabilității ecologice și sociale este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei constă în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia, de aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Cea mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfășurate în parteneriat cu asociații nonguvernamentale regionale sau naționale și urmăresc implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de beneficiari. Pentru mai multe informații, vizitați www.kaufland.ro.

Despre Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile

Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC) este o organizație neguvernamentală, independentă, înființată în anul 1994, la inițiativa Comisiei Europene. FDSC promovează o societate civilă puternică și sustenabilă, care contribuie la apărarea valorilor democratice, prin sprijinirea actorilor societății civile, mobilizarea de resurse, încurajarea unui mediu favorabil  și întărirea cooperării cu celelalte sectoare. Pentru mai multe informații, accesați www.fdsc.ro.

#InStareDeBine #implicareafacediferenta #kaufland #fdsc





0 Comments