Acest ghid a luat naștere în urma
oportunităților asigurate prin proiectul “EduȘah – empowerment și incluziune prin șah”, implementat în perioada
15 septembrie 2021 – 30 aprilie 2022 de către Asociația
STEA în parteneriat cu Asociația Clubul de Șah Gambit Huși. Elementul central al proiectului îl reprezintă
colaborarea dintre experții din Satu Mare cu o vastă experiență în
domeniul social și specialiștii din Huși din domeniul șahului, într-un proces
de construire și testare de metodologii și instrumente inovative de susținere a
dezvoltării personale și a abilităților de viață a copiilor preșcolari și
școlari, folosind ca element central potențialul enorm al jocului de șah
de a stimula creșterea
stimei de sine și dezvoltarea abilităților cognitive ale copiilor.
Timp de 7 luni, echipele de specialiști din
cadrul celor 2 ONG-uri au lucrat în strânsă colaborare, reușind să creeze un
program de empowerment prin șah, de a cărui implementare au beneficiat un număr
de 60 de copii de vârstă școlară din județele Satu Mare, Iași și Vaslui, două
treimi dintre aceștia fiind copii vulnerabili din comunități defavorizate.
Programul constă din îmbinarea armonioasă a antrenamentelor de șah (realizate
inclusiv cu copii care nu au mai jucat niciodată șah) cu activități de
mindfulness, educație nonformală, consiliere de grup și o serie de activități
complementare (competiții regionale de șah, tabere și antrenamente comune) ce
au oferit valoroase oportunități de interacțiune pozitivă prin sport pentru
copii proveniți din medii sociale diferite.
Rezultatele înregistrate la copiii implicați în
acest program sunt cu adevărat remarcabile atât în ceea ce privește dezvoltarea
abilităților cognitive (atenție, logică, rezolvarea de
probleme),
care au dus la obținerea unui număr de 67 de medalii la turneele regionale de
șah, cât și în ceea ce privește abilitățile emoționale și interpersonale.
Evaluarea scorurilor medii ale frecvenței observate a unor comportamente ce reflectă
schimbările în manifestarea acestor abilități arată următoarele:
- O creștere
între 23% și 48% a frecvenței cu care copiii au pus întrebări atunci când
nu au înțeles ceva, exprimând curiozitate, interes, capacitate de
reflecție și abilități mai bune de comunicare;
- O creștere între
25% și 36% a frecvenței cu care copiii au fost capabili să-și identifice
și să-și verbalizeze emoțiile la un anumit moment;
- O creștere
între 22% și 28% a frecvenței cu care copiii au reușit să-și exprime frustrarea
fără manifestări violente;
- O creștere
între 13% și 27% a frecvenței cu care copiii au respectat regulile în
timpul petrecut la cele două organizații, demonstrând capacitatea de a-și
gestiona mai bine emoțiile;
- O creștere
între 10% și 15% a frecvenței cu care copii au reușit să lucreze bine în
echipă;
- O creștere
între 14% și 28% a frecvenței cu care copii au manifestat bunăvoință față
de ceilalți și și-au exprimat aprecierea pentru sprijinul primit în
diverse situații practice.
Atingerea acestor rezultate a fost posibilă prin
crearea unei metodologii care pune în practică următoarele principii de bază în
munca cu copiii:
- În centrul acțiunilor echipei
educative stă o strategie bazată pe a motiva copilul;
- Copiii sunt implicați într-un
program regulat de activități care îi stimulează. Învățarea și dezvoltarea
personală nu este forțată, se face cu plăcere, copiii fiind motivați să-și
dorească să progreseze;
- Copilul este partenerul echipei
educative în procesul propriei sale dezvoltări;
- Evaluarea nevoilor copilului, a intereselor
și așteptărilor sale se realizează pe tot parcursul programului ducând la
adaptarea continuă a acestuia;
- Activitățile pun în practică
metode interactive, cu componente experiențiale și strategii de învățare
centrate pe copil.
Astfel, programul creat răspunde la 3 dintre nevoile psihologice de bază ale
copiilor: conectare și apartenență
(a se simți parte dintr-un grup în care sunt valorizați); competență (a simți că
pot reuși să facă ceva cu forțe proprii) și autonomie / control (a putea face alegeri, a avea un anumit grad de
control asupra a ceea ce face).
Programul de empowerment prin șah propus prin
acest ghid asigură conectarea antrenamentelor de șah cu activități de
dezvoltare a abilităților emoționale și empowerment prin folosirea de metode de
educație nonformală. Acesta este adaptat și testat pentru a fi implementat cu
copii de vârstă școlară și adolescenți, cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani. Curriculum-ul de dezvoltare personală este
construit pentru 20 de săptămâni de activități directe cu copiii, programul
fiind împărțit în 5 teme principale: 1. Autocunoaștere ; 2. Autoreglare și
comportamente adaptative ; 3. Relația cu cei din jur și empatie; 4.
Recunoștința și 5. „Mindfulness, conștientizarea prezentului și ce poți să
schimbi de azi”.
„Suntem extrem de recunoscători pentru oportunitatea pe
care ne-a oferit-o programul „În stare de bine” ajungând să lucrăm împreună cu
partenerii de la Huși. Acest proiect ne-a ajutat să capitalizăm și să ducem mai
departe ceea ce am învățat printr-o colaborare transfrontalieră cu antrenori de
șah din Ungaria în 2019. De această dată, împreună am reușit să aprofundăm
dezvoltarea emoțională a copiilor folosind șahul ca un puternic instrument
motivațional, iar rezultatele pe care le vedem la copii sunt remarcabile, de la
cele 67 de medalii obținute la turnee de șah, până la dezvoltarea abilităților
de viață. Ne propunem să continuăm acest program și lansăm propunerea de a crea o rețea de factori interesați în demultiplicarea unor astfel de
parteneriate între profesioniști din domeniul social și cel al sportului.
Dorința noastră este ca din ce în ce mai mulți copii să poată avea acces la
astfel de oportunități de dezvoltare personală și manifestăm disponibilitatea noastră
de a sprijini orice persoană interesată de aplicarea acestei metodologii”,
Cristina Bala, director Asociația Stea.
Ghidul este disponibil pentru descărcare gratuită de pe site-ul Asociației
Stea: https://asociatiasteasm.ro/edusah-empowerment-si-incluziune-prin-sah/
Informații suplimentare: Asociația STEA, persoană de contact Cristina
Bala, manager proiect, tel: 0743174169.
Proiect derulat de Asociația Stea
în parteneriat cu Asociația Clubul de
Șah Gambit Huși și finanțat prin programul „În stare de bine”,
susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.
Conţinutul
acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a programului
„În stare de bine”.
*****
Despre
Asociația Stea
Asociația
Stea este un ONG creat în Satu Mare in 2004, având misiunea de a susține oamenii
și comunitățile marginalizate prin educație și antreprenoriat pentru a depăși
obstacolele ce stau în calea incluziunii lor sociale. Viziunea Stea este o lume
în care cei mai vulnerabili au puterea să iasă din sărăcie, să-și construiască
o viață demnă pentru familiile lor și să contribuie la dezvoltarea
comunităților din care fac parte. Pentru
mai multe informații, accesați www.asociatiasteasm.ro.
Despre
Programul În stare de bine
Programul În stare de bine este un program de
finanțare ce oferă anual granturi nerambursabile în valoare totală de 1 milion
de euro organizațiilor neguvernamentale din România. Programul este susținut de
Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.
Obiectivul programului este creșterea calității vieții locuitorilor din
comunitățile rurale și urbane, prin sprijinirea inițiativelor care au un impact
pozitiv în domeniile cultură, sport sau viaţă sănătoasă şi care se adresează cu
prioritate grupurilor vulnerabile. Pentru mai informații, accesați www.instaredebine.ro.
Despre Kaufland
România
Kaufland se numără printre cele mai mari
companii de retail din Europa, cu peste 1.270 de magazine în 7 țări și o rețea
de 126 de magazine în România. Asumarea responsabilității ecologice și sociale
este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei
constă în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia, de
aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub
umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Cea
mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfășurate în parteneriat
cu asociații nonguvernamentale regionale sau naționale și urmăresc
implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de
beneficiari. Pentru mai multe informații, vizitați www.kaufland.ro.
Despre Fundația
pentru Dezvoltarea Societății Civile
Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
(FDSC) este o organizație neguvernamentală, independentă, înființată în anul
1994, la inițiativa Comisiei Europene. FDSC promovează o societate civilă
puternică și sustenabilă, care contribuie la apărarea valorilor democratice,
prin sprijinirea actorilor societății civile, mobilizarea de resurse,
încurajarea unui mediu favorabil și
întărirea cooperării cu celelalte sectoare. Pentru mai multe informații, accesați
www.fdsc.ro.
#InStareDeBine #implicareafacediferenta #kaufland
#fdsc
0 Comments