Intrarea
în carantină a orașului Satu Mare a însemnat și trecerea în regim de activități
la distanță a muncii noastre de dezvoltare cu tinerii din comunitatea
vulnerabilă și marginalizată din Sătmărel. Cu ajutorul mijloacelor de comunicare
la distanță, 11 tineri, beneficiari ai proiectului „Tineri împuterniciți –
competențe pentru viitor”, participă la un program zilnic de ateliere, împărțit
în 4 momente principale : atelierul de creație artizanală; activitatea de
dezvoltare a competențelor tinerilor în vederea incluziunii sociale; atelierul de dezvoltare a competențelor digitale și reuniunea de planificare a campaniei lor de solidaritate.
Pentru
buna desfășurarea a activităților la distanță, deosebit de utile s-au dovedit a
fi activitățile de dezvoltare a competențelor digitale ale tinerilor. În cadrul
acestora, învățăm pas cu pas cum să utilizăm diferite platforme care permit
comunicarea la distanță și descoperim diferite funcții ale acestora pentru a
putea interacționa mai bine.
Atelierul
de lucru – terapie ocupațională prin creație artizanală, s-a mutat și el acasă
la tineri, cu îndrumare online pentru a continua să învețe să coase la mașină.
Având șansa de a fi putut exersa primii pași săptămânile trecute la centrul de
zi al Asociației Stea, tinerii pot deja să realizeze cusături simple la mașină.
Sub îndrumarea formatoarei noastre ei continuă instruirea, exersând la mașinile
care au fost deplasate temporar la ei acasă. Tinerii au ales deja primele
tipuri de obiecte artizanale pe care doresc să învețe să le realizeze, fiind
vorba de suporturi de căni pentru băuturi calde, cu motive decorative de
Crăciun.
Ateliere
practice de cusut sunt alternate cu activitățile nonformale de
dezvoltare a competențelor tinerilor în vederea incluziunii sociale. Acestea
sunt realizate sub forma unor ședințe de consiliere la care tinerii participă
în grupuri. Primele două săptămâni ale
proiectului au fost dedicate abordării a două mare teme : 1. Competențe
sociale și de relaționare și 2. Competențe de gestionare a resurselor. Tinerii
au învățat despre strategiile de comunicare nonviolentă, fiind implicați să
găsească soluții pentru a obține ceea ce își doresc, într-un mod în care să
nu-i lezeze pe cei cu care interacționează. La partea de gestionare a
resurselor, tinerii și-au analizat principalele cheltuieli și au făcut
exerciții simple de planificare. Provocarea lor pe mai departe este să-și
monitorizeze în următoarele săptămâni modul în care reușesc să se încadreze în
ceea ce și-au stabilit ca obiective personale. Asistentul social le oferă
îndrumare continuă.
După atelierele mai sus-prezentate în care
tinerii au rol de beneficiari ai unor activități propuse de către echipa de
proiect, urmează o pauză, după care tinerii sunt invitați să adopte un rol diferit.
Este vorba despre o incursiune într-o experiență practică de voluntariat.
Echipa de proiect le-a explicat tinerilor ce înseamnă să fii voluntar și i-a
invitat în aventura de a crea primul lor proiect în folosul comunității. În
cadrul ședințelor regulate pe această temă, tinerii își exprimă ideile cu
privire la organizarea unui târg de Crăciun cu produsele create de ei, având ca
scop atragerea de sprijin pentru cauza lor : educația copiilor din
Sătmărel, accesul acestora la cărți noi și interesante care să stimuleze
dorința de a citi și crearea unui club de carte la Sătmărel, susținut prin
voluntariat de către tinerii din proiect.
0 Comments