Asociația CREST în parteneriat cu Asociația STEA și
Clubul Sportiv DAVID din Ungaria anunță încheierea proiectului cu titlul "CHESS START RO-HU - Dezvoltarea în comun a unui
instrument transfrontalier de incluziune socială bazat pe șah", cod ROHU-277,
derulat în perioada 01.12.2018 – 31.12.2019. Proiectul a fost cofinanțat prin
Programul Interreg V-A România-Ungaria, Prioritatea PA6 - Promovarea cooperării
transfrontaliere între instituții și cetățeni (Cooperarea instituțiilor și
comunităților), Obiectiv specific SO11/b Intensificarea cooperării
transfrontaliere durabile a instituțiilor și comunităților.
Acest proiect a implicat experți din domeniul social și
antrenori de șah din cadrul celor 3 organizații partenere, într-un proces
colaborativ având ca scop construirea și testarea în comun a unui program
inovativ de dezvoltare a abilităților de viață a copiilor folosind ca element
central potențialul enorm al jocului de șah. În jurul acestuia, o serie de
activități comune complementare (cursuri, antrenamente și competiții
internaționale de șah, activități culturale, tabără, workshopuri și conferințe)
au întărit cooperarea cetățenilor din regiunea transfrontalieră.
Proiectul a răspuns
nevoilor comune identificate de parteneri, în special în ceea ce privește lipsa de acces a copiilor din comunitățile
marginalizate la oportunitățile de educație și dezvoltare care le-ar permite să
dobândească cunoștințele de care au nevoie pentru a ieși din cercul vicios al
sărăciei. Proiectul a permis identificarea și testarea unor soluții
viabile de reducere a decalajelor în ceea ce privește stima de sine și abilitățile de viață
ale copiilor din diferite medii sociale, promovând oportunități egale pentru
toți copiii și luptând împotriva discriminării celor din grupuri vulnerabile.
Colaborarea partenerilor a pornit de la
organizarea a două cursuri de formare care au asigurat pe de o parte transferul
de know-how al partenerului maghiar în domeniul tehnicilor de predare a șahului
la copii și pe de altă parte dezvoltarea abilităților membrilor echipelor
educative din România și Ungaria în a construi și a adapta programe de dezvoltare
a abilităților de viață ale copiilor, capitalizând experiența în acest domeniul
a partenerilor români. Un număr total de 12 persoane din cadrul celor 3 ONG-uri
partenere și-au dezvoltat astfel importante competențe profesionale care au
stat la baza construirii, implementării, testării și îmbunătățirii continue a intervenției
realizate în beneficiul copiilor din grupul țintă.
În cadrul proiectului un număr de 100 de copii (50
din România și 50 din Ungaria) au beneficiat de programul inovativ de
dezvoltare a abilităților de viață prin șah, 70% dintre aceștia fiind copii
proveniți din comunități de Romi vulnerabile, atât în zona orașului
Nyiregyhaza, cât și în Satu Mare. Programul construit și
testat în cadrul proiectului "CHESS START RO-HU - Dezvoltarea în comun a unui instrument transfrontalier de incluziune
socială bazat pe șah", cod ROHU-277,
se bazează pe un program regulat de antrenamente de șah (minim de 2 ori /
săptămână), combinat de fiecare dată cu alte tipuri de activități educaționale
vizând dezvoltarea diferitelor abilități de viață ale copiilor. Experiența
partenerilor din proiect este aceea de a realiza astfel de activități inclusiv
cu copii proveniți din medii vulnerabile, care se confruntă cu dificultăți de
învățare, iar majoritatea dintre ei (în mod deosebit cei de la Asociația Stea)
nu avuseseră niciodată ocazia de a juca șah înainte. Astfel, antrenamentele de
șah au pornit de la a pune bazele învățării acestui sport al minții.
O parte importantă a programului de dezvoltare a
abilităților de viață prin șah a fost dedicată pregătirii și realizării unor
activități comune cu partenerii din proiect oferind importante oportunități de
dezvoltare pentru copii, proveniți din cele două țări și din medii sociale
diferite. Astfel, în decursul unui an au fost organizate 4 concursuri comune de
șah (două deplasări ale copiilor în România și două în Ungaria) și o tabără
comună cu durata de o săptămână în România. De fiecare dată, activitățile de
șah au fost combinate cu activități educaționale, culturale, recreative,
oferind participanților oportunități
aprofundate de continuare a dezvoltării abilităților de viață prin interacțiuni
susținute între copiii din România și Ungaria cu pasiuni și interese comune
pornind de la jocul de șah. Cel mai adesea copiii au fost puși în situația de a
lucra în grupuri mixte, formate din copii români și maghiari, din medii sociale
defavorizate, împreună cu ceilalți. Principalele teme abordate prin jocuri au
fost cele de dezvoltare a abilităților de comunicare, relaționare, muncă în
echipă, atenție, logică, memorie, coordonare, gestionarea eficientă a
emoțiilor, asumarea de sarcini, responsabilitate, managementul resurselor
personale, siguranță și abilități pentru o viață sănătoasă. Toți participanții
au interacționat excelent, reușind să treacă fără probleme de orice fel de
bariere, inclusiv cea de limbă. Fiecare copil a fost ajutat să-și pună în
valoare punctele forte, activitățile contribuind cu succes la creșterea stimei
de sine a celor mici.
Misiunea
programului a fost prevenirea abandonului școlar sub diferitele sale forme, a
marginalizării și a instituționalizării copiilor (a separării acestora de
părinți și familie) prin asigurarea unor activități educative, sportive, de
consiliere, recreative și de socializare menite să sprijine însușirea și
dobândirea unor deprinderi și abilități de viață pentru dezvoltare armonioasă
și o viață independentă. Programul a asigurat un cadru de activități regulate
ce au răspuns în mod adecvat nevoilor copiilor privind dezvoltarea personală și
a abilităților de viață susținând prin metode de educație non-formală și
informală motivația lor de a învăța, de a merge la școală și de incluziune
socială.
Principalele rezultate obținute de
parteneri prin activitățile realizate cu copiii, atât în România cât și Ungaria
arată o evoluție continuă la
nivelul întregului grup țintă. Pe măsura familiarizării cu programul de șah și
creșterea interesului pentru activitățile propuse, copiii au făcut progrese în
toate domeniile de dezvoltare a abilităților de viață vizate : abilități
cognitive și de învățatre (memorie, atenție, logică, strategie, rezolvare de
probleme); abilități sociale și de relaționare (cu adulți, cu ceilalți copii),
cooperare și muncă în echipă; abilități emoționale (gestiunea emoțiilor);
abilități de viață independentă și autonomie. Observațiile echipelor de proiect arată fără echivoc
potențialul enorm al experiențelor pozitive în jocul de șah, asupra motivației
și încrederii copiilor în forțele proprii, ducând în mod firesc, așa cum de
altfel se poate observa și din rezultatele evaluărilor, la creșterea motivației
copiilor pentru activitățile educaționale, dezvoltarea curiozității și
îmbunătățirea atenției și puterii de concentrare la activități. Totodată,
experiența partenerilor arată beneficii surprinzătoare ale programului la copiii
având tulburări de comportament și deficit de atenție. Copii care de obicei nu
reușeau să se concentreze și deranjau frecvent activitățile educative, cu multe
absențe de la școală și risc major de abandon școlar, și-au găsit în jocul de
șah o activitate provocatoare care le-a trezit interesul și îi determină să fie
foarte implicați, să nu lipsească la program și să urmărească să devină din ce
în ce mai buni la șah, acceptând regulile pe care trebuie să le respecte și
modelându-și comportamentul în direcție pozitivă.
Principalul rezultat al proiectului este
elaborarea de către parteneri a ghidului de implementare al programului
inovativ de dezvoltare a abilităților de viață ale copiilor prin șah. Acesta
prezintă metodologia și oferă modele ale principalelor instrumente create,
urmărind să asigure transferul
know-how-ului acumulat de echipa internațională implicată în proiectul mai sus
menționat către alte ONG-uri, instituții și profesioniști din zona
transfrontalieră care lucrează în domenii conexe educației (școli, centre cu
oferte de programe after-scool și de timp liber, cluburi sportive, asociații
culturale și de tineret) și în mod deosebit cel al susținerii incluziunii
sociale al copiilor din medii defavorizate și prevenirea abandonului școlar
timpuriu (servicii sociale tip centre de zi și centre rezidențiale pentru
copii, servicii comunitare, etc...). Ghidul „Program de dezvoltare a
abilităților de viață prin șah”, este disponibil gratuit, în format electonic
pentru orice persoană interestă, prin solicitare realizată prin e-mail la
adresa: office@crest.ro.
Informații
suplimentare: Asociația CREST, RO-440069 Satu Mare, Str.Alexandru Odobescu
Nr.48, telefon/fax 0261-877770, 0261-877771, mobil 0722-112189, office@crest.ro.
Persoană de contact: Angela SZEKELY – consilier juridic.
Programul Interreg V-A România-Ungaria este destinat
finanțării unor proiecte comune româno-ungare, care abordează nevoi
identificate pe ambele laturi ale graniței şi care necesită o abordare comună,
precum şi soluții inovative, contribuind astfel la dezvoltarea sustenabilă a
zonei eligibile. Programul este o continuare a programelor de cooperare
transfrontalieră implementate în regiune şi dispune de un buget total de
aproximativ 232 milioane euro, din care, 189 milioane de euro, reprezintă finanţarea
nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională. Zona eligibilă a
programului cuprinde judeţele Arad, Bihor, Satu Mare şi Timiş pe partea română
a graniței şi, respectiv, judeţele Békés, Csongrád, Hajdú-Bihar și
Szabolcs-Szatmár-Bereg, pe partea ungară a acesteia.
0 Comments